{% extends "base/base.html" %} {% load i18n %} {% block content %}

Wat is Xerxes?

Lextalionis is naast een spel van macht en politiek ook een spel van invloeden en het kennen van de juiste personen. Van nacht tot nacht wordt er aardig geplot, gespioneerd en geregeld en een centraal onderdeel hiervan is de invloed die de Verwanten hebben op de stervelingen van Dorestad, die als een schaakbord worden bespeeld om zaken voor elkaar te krijgen. De inmenging van de Raad in bedrijven zoals Ten Cate Textiel, Hofstede-de With Constructies en het HSL-project zijn goede voorbeelden van hoe diep de invloed gaat.

De evenementen kennen echter een nadeel: ze simuleren alleen de 'contactmomenten' van Verwanten, een beperkt aantal nachten uit velen. Ook zijn veel winkels, overheidsgebouwen en faciliteiten 's nachts niet open en door deze beperking worden bepaalde factoren van het invloedenspelletje logischerwijs op de evenementen niet uitgespeeld. Maar Elysia en bijeenkomsten zijn niet alles wat een vampier doet: naast hun taken en verwantwoordelijkheden als Verwanten van de Camarilla jagen ze ook op stervelingen voor voedsel en veel van hen hebben ook persoonlijke zijprojectjes — van bedrijfsovernames en sollicitatiegesprekken tot een knokploeg regelen en drugshandel opzetten.

Xerxes is opgezet om ook deze factor van het spel naar voren te brengen op een structurele manier en letterlijk te werken met de achtergrond van de verschillende personages. Ook kunnen behaalde voordelen of resultaten van invloeden gemakkelijk hun weg weer vinden naar het spel op de avonden zelf en hierdoor wordt een vorm van 'downtime spel' gefaciliteerd. Ook wordt alles centraal bijgehouden en kunnen eventueel tegenstrijdige invloeden van twee of meer personages worden uitgewerkt.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een nieuw paspoort voor de 'huidige identiteit' van een eeuwenoude vampier; geen overbodige luxe in een tijd van toenemende overheidscontrole. Maar lang niet alle invloed die de Verwanten uitoefenen is om de Maskerade te beschermen en persoonlijke gewin speelt een enorme rol in hun nachtelijke spelletjes.

Deze handleiding is geschreven om twee vragen te beantwoorden: Wanneer gebruik je Xerxes en hoe doe je dat dan?

Waar gebruik ik Xerxes voor?

Alle zaken die je buiten om het evenement wil doen, of tijdens het evenement wil oppakken maar langer de tijd nodig hebben zul je waarschijnlijk via het invloedensysteem willen doen. Denk hier aan een nieuwe auto kopen, een mede-Verwant schadeloos stellen of bedrijfsspionage opzetten. Hier kun je zelf achteraan gaan of je contacten of Vazallen zoals gedefinieerd in je achtergrond op zetten.

Waar gebruik ik Xerxes niet voor?

Xerxes is een invloedensysteem, geen datingservice voor eenzame Verwanten. Contact zoeken met andere personages uit de setting kan via het forum of op het evenement zelf door gegevens uit te wisselen — zolang het geen downtime spel is vinden wij het prima. Uitzondering hierop is als je iemand traint in een vaardigheid of Discipline — dit zien we graag welterug in het invloedensysteem.

Acties op andere personages of zelfs contactpersonen zien we liever niet. De overbekende "ik sluip haar huis binnen, staak haar en steek het huis in de fik" is een extreem voorbeeld; als zaken kunnen worden uitgespeeld met medespelers, spelen we ze uit. Voorbereiding op dat plan kunnen echter wel via Xerxes worden geregeld ("Mijn Vazal regelt een jerrycan benzine en een aantal staken").

Hoe werkt dat dan?

Op de homepagina van Xerxes zie je een overzicht van je karakters en je lopende invloeden. Je kunt daar je karakter zelf toevoegen (wij doen dat niet voor je!). Door op de naam van dat karakter te klikken kom je op de karakterpagina, waar alle invloeden van dat karakter op een rijtje staan.

Als je karakter is toegevoegd kun je een invloed indienen vanaf de homepagina of de karakterpagina. eenmaal is gebeurd kan er onder. Voor elke invloed zijn er vier dingen die ingevuld moeten worden:

Karakter
De naam van je personage. Als het goed is staat dit al ingevuld als je je personage hebt aangemaakt. Mocht je meerdere personages hebben (veelal in het geval van NPC's of speciale uitzonderingen) dan moet je wel even opletten om de juiste te selecteren.
Naam contactpersoon
De naam van de contactpersoon, vazal, bondgenoot of iets dergelijks die je wil inzetten of gebruiken om je invloed voor elkaar te krijgen. Veelal zijn dit personen uit je eigen achtergrond. Bij voorkeur geen namen gebruiken van spelers of NPC's, dit is beter om binnen het spel te regelen.
Samenvatting
Een korte samenvatting & pakkende titel voor de invloed. Bij voorkeur kort en beschrijvend — dit maakt het voor de spelleiding gemakkelijker.
Omschrijving
Hierin komt het doel van de invloed en de manier waarop dit doel door de contactperso(o)n(en) gaat worden bereikt. Deze mag eventueel ook vervolgacties omvatten, maar maak deze niet te lang en let op hoeveel tijd en moeite het een contactpersoon gaat kosten; pas hier ook je plannen op aan.

Waar moet ik op letten?

En wat nu?

Wanneer een invloed eenmaal is ingediend zal een email de spelleiding hiervan op de hoogte stellen en gaan we ermee aan de slag. Doorgaans is er een deadline van invloeden voor het evenement, zowel om in te leveren als wanneer de resultaten verwacht kunnen worden — vaak sturen we het resultaat van de invloed al veel eerder terug. De spelleiding zal de invloed doornemen en we reffen het resultaat / consequenties aan de hand van factoren zoals het plan van aanpak, de contactperso(o)n(en) en eventuele huidige politieke situaties en vermelden dit in de invloed.

Het is voor jullie en ons mogelijk om een invloed van commentaar te voorzien. Je kunt commentaar toevoegen als je nog iets wilt verduidelijken of wijzigen. Als wij nog vragen hebben zullen we die ook commentaar toevoegen, je krijgt hiervan een mailtje.

We zijn doorgaans erg soepel wat betreft invloeden en het regelen van zaken — neem initiatief en het wordt beloond; hoewel we uitgaan van een goede dosis gezond verstand zullen we in twijfelgevallen bijna altijd in het voordeel van de speler beslissen. Wel houden we rekening met hoe vaak of hoe veel een bepaald contact gebruikt wordt en wat ervan gevraagd wordt: zo zal een vage kennis die al meerdere malen informatie heeft doorgespeeld ook een keer vragen om een gunst terug, ook dit verwerken we in de invloed.

Enkele praktische voorbeelden

Na een vernederende vechtpartij met Tanja Toreador en haar haarspray-vlammenwerper is Ben Brujah iets tot rust gekomen. Hoewel hij het heeft overleefd kan dat niet worden gezegd van zijn favoriete Dynamo 1999 T-shirt en "James Dean" leren jack en hij zint op wraak. Hoewel Ben weet waar Tanja woont weet hij ook dat ze de lieveling is van Prins Uli van Düsseldorf, die weer goede banden heeft met Prins Laurentia van Haeften van Domein Dorestad. Directe actie is dus uit den boze...

Ben besluit zijn Vazal, Erica, op de zaak te zetten en haar de woning van Tanja Toreador in de gaten te laten houden. Gelukkig is Erica een student en kan ze zonder problemen een week de boel in de gaten houden. De speler van Ben dient het volgende in.

Karakter
Ben Brujah
Naam contactpersoon
Erica ten Damme
Samenvatting
Tanja Toreador schaduwen
Omschrijving
Erica zal gedurende een week de woning van Tanja Toreador in de gaten houden en alle in- en uitgaande personen noteren voor zover mogelijk, met speciale nadruk op iets dat Tanja erg belangrijk of mooi vindt. Als ze wordt ondekt dan is haar opdracht te vluchten, mij op de hoogte te stellen via het nood-telefoonnummer en tot nader order onder te duiken.

Ondertussen heeft Tanja het incident achter zich gezet nadat ze het verhaal tegen al haar Toreador vriendjes en vriendinnetjes heeft verteld en concentreert ze zich op het besturen van haar favoriete uitgaansgelegenheid, die ze recent heeft gekocht. Ook komt een vertegenwoordiger langs van mevrouw Rozendoorn, een gerespecteerd mede-Toreador, over de mogelijk aankoop van een tuin-ornament...

Tanja ziet het standbeeld helemaal zitten en wil regelen dat in haar tot nu toe vrij saaie en burgerlijke voortuin komt te staan. De speler van Tanja dient het volgende in.
Karakter
Tanja Toreador
Naam contactpersoon
Heidi
Samenvatting
Standbeeld overzetten
Omschrijving
maak Hfl 10.000,- over van het 'Stadsfonds' naar mevrouw Rozendoorn via de gebruikelijke kanalen. Huur een aantal mensen in om het standbeeld van de voortuin van mevrouw Rozendoorn naar mijn eigen voortuin te verplaatsen.

Na dit alles zal de spelleiding de speler van Tanja berichten dat het beeld ondertussen staat te pronken in haar voortuin, tot absolute afschuw van haar overburen. Ook krijgt de speler van mevrouw Rozendoorn door dat 10.000 gulden is overgemaakt naar haar rekening. Als laatste krijgt de speler van Ben een mailtje dat Erica vertelt dat er een aantal mensen zijn langsgeweest, zoals mevrouw Rozendoorn, en dat Tanja een oerlelijk standbeeld in de voortuin heeft laten zetten met een gedicht erop.

Op het Elysium hierna is natuurlijk alles koek en ei tussen Tanja en Ben, die hun vijandigheden niet kunnen voortzetten onder het waakzame oog van de Schout. Wel krijgt Ben hier en daar van zijn mede-Brujah een aantal puntige opmerkingen over haarproducten en pocht Tanja over het revolutionaire kunstwerk in haar voortuin. Ben krijgt een idee.

Nadat de avond is afgelopen en hij poeslief afscheid heeft genomen van alle aanwezigen dient de speler twee nieuwe invloeden in.

Karakter
Ben Brujah
Naam contactpersoon
Erica ten Damme
Samenvatting
Op vakantie
Omschrijving
Ben stuurt Erica als bedankje een midweekje naar Barbedos in haar herfstvakantie. Het zal een cadeautje zijn van haar 'suikeroom' en ze mag een vriend of vriendin meenemen.
Karakter
Ben Brujah
Naam contactpersoon
Steven Dukdalf van Vak F, Supportersvereniging FC Dorestad
Samenvatting
Beeldje tippen
Omschrijving
Steven wordt door Ben gevraagd om met zijn vriendjes het lelijke beeld in de rijke buurt om te duwen, als betaling voor de ene keer dat Ben ze heeft geholpen met het kloppen van de ADO supporters.

De spelleiding laat Ben weten dat Erica hem een kaartje heeft gestuurd vanuit Barbedos en dat Steven is opgepakt door de politie in verband met vandalisme — hij mocht de volgende ochtend weer naar huis nadat hij zijn roes had uitgeslapen. Tanja Toreador ziet echter tot haar schrik de volgende nacht dat haar volprezen beeld uit de grond is gerukt en dat haar voortuin met bierblikjes en scootersporen is bezaaid; een groep FC Dorestad F-siders hebben in een dronken bui huisgehouden...

Enkele van de daders zijn gepakt, maar Tanja heeft al zo'n vermoeden wie er echt achter zit, zeker nadat ze later op de nacht de stomme grijns op Ben's gezicht ziet en het gegniffel van zijn Brujah maten. Ze wil bijna opnieuw naar haar haarlak grijpen, maar Ben is de favoriet van de Prins Stephan van Rossum van Domein Rotterdam, die weer goede banden heeft met Prins Laurentia van Haeften van Domein Dorestad. Directe actie is dus uit den boze...

{% endblock %}