2b5de4bdd43293e6322128c232d3b33deba7f2e4
[matthijs/projects/xerxes.git] / templates / influences / howto.html
1 {% extends "base/base.html" %}
2 {% load i18n %}
3
4 {% block content %}
5 <h1>Wat is Xerxes?</h1>
6 <p>Lextalionis is naast een spel van macht en politiek ook een spel van
7 invloeden en het kennen van de juiste personen. Van nacht tot nacht
8 wordt er aardig geplot, gespioneerd en geregeld en een centraal
9 onderdeel hiervan is de invloed die de Verwanten hebben op de
10 stervelingen van Dorestad, die als een schaakbord worden bespeeld om
11 zaken voor elkaar te krijgen. De inmenging van de Raad in bedrijven
12 zoals Ten Cate Textiel, Hofstede-de With Constructies en het HSL-project
13 zijn goede voorbeelden van hoe diep de invloed gaat.</p>
14 <p>De evenementen kennen echter een nadeel: ze simuleren alleen de
15 'contactmomenten' van Verwanten, een beperkt aantal nachten uit velen.
16 Ook zijn veel winkels, overheidsgebouwen en faciliteiten 's nachts niet
17 open en door deze beperking worden bepaalde factoren van het
18 invloedenspelletje logischerwijs op de evenementen niet uitgespeeld.
19 Maar Elysia en bijeenkomsten zijn niet alles wat een vampier doet: naast
20 hun taken en verwantwoordelijkheden als Verwanten van de Camarilla jagen
21 ze ook op stervelingen voor voedsel en veel van hen hebben ook
22 persoonlijke zijprojectjes &mdash; van bedrijfsovernames en
23 sollicitatiegesprekken tot een knokploeg regelen en drugshandel
24 opzetten.</p>
25 <p>Xerxes is opgezet om ook deze factor van het spel naar voren te
26 brengen op een structurele manier en letterlijk te werken met de
27 achtergrond van de verschillende personages. Ook kunnen behaalde
28 voordelen of resultaten van invloeden gemakkelijk hun weg weer vinden
29 naar het spel op de avonden zelf en hierdoor wordt een vorm van
30 'downtime spel' gefaciliteerd. Ook wordt alles centraal bijgehouden en
31 kunnen eventueel tegenstrijdige invloeden van twee of meer personages
32 worden uitgewerkt.</p>
33 <p>Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een nieuw paspoort voor de
34 'huidige identiteit' van een eeuwenoude vampier; geen overbodige luxe in
35 een tijd van toenemende overheidscontrole. Maar lang niet alle invloed die
36 de Verwanten uitoefenen is om de Maskerade te beschermen en
37 persoonlijke gewin speelt een enorme rol in hun nachtelijke
38 spelletjes.</p>
39 <p>Deze handleiding is geschreven om twee vragen te beantwoorden:
40 Wanneer gebruik je Xerxes en hoe doe je dat dan?</p>
41
42 <h1>Waar gebruik ik Xerxes voor?</h1>
43
44 <p>Alle zaken die je buiten om het evenement wil doen, of tijdens het
45 evenement wil oppakken maar langer de tijd nodig hebben zul je
46 waarschijnlijk via het invloedensysteem willen doen. Denk hier aan een
47 nieuwe auto kopen, een mede-Verwant schadeloos stellen of
48 bedrijfsspionage opzetten. Hier kun je zelf achteraan gaan of je
49 contacten of Vazallen zoals gedefinieerd in je achtergrond op
50 zetten.</p>
51
52 <h1>Waar gebruik ik Xerxes niet voor?</h1>
53 <p>Xerxes is een invloedensysteem, geen datingservice voor eenzame
54 Verwanten. Contact zoeken met andere personages uit de setting kan via
55 het forum of op het evenement zelf door gegevens uit te wisselen &mdash;
56 zolang het geen downtime spel is vinden wij het prima. Uitzondering
57 hierop is als je iemand traint in een vaardigheid of Discipline &mdash;
58 dit zien we graag <i>wel</i>terug in het invloedensysteem.</p>
59
60 <p>Acties op andere personages of zelfs contactpersonen zien we liever
61 niet. De overbekende "ik sluip haar huis binnen, staak haar en steek het
62 huis in de fik" is een extreem voorbeeld; als zaken kunnen worden
63 uitgespeeld met medespelers, spelen we ze uit. Voorbereiding op dat plan
64 kunnen echter wel via Xerxes worden geregeld ("Mijn Vazal regelt een
65 jerrycan benzine en een aantal staken").</p>
66
67 <h1>Hoe werkt dat dan?</h1>
68 <p>Op de homepagina van Xerxes zie je een overzicht van je karakters en
69 je lopende invloeden. Je kunt daar je karakter zelf toevoegen (<i>wij
70         doen dat niet voor je!</i>). Door op de naam van dat karakter te
71 klikken kom je op de karakterpagina, waar alle invloeden van dat
72 karakter op een rijtje staan.</p>
73
74 <p>Als je karakter is toegevoegd kun je een invloed indienen vanaf de
75 homepagina of de karakterpagina.
76 eenmaal is gebeurd kan er onder. Voor elke invloed zijn er vier dingen
77 die ingevuld moeten worden:</p>
78
79 <dl>
80         <dt>Karakter</dt>
81         <dd>De naam van je personage. Als het goed is staat dit al ingevuld
82         als je je personage hebt aangemaakt. Mocht je meerdere personages
83         hebben (veelal in het geval van NPC's of speciale uitzonderingen)
84         dan moet je wel even opletten om de juiste te selecteren.</dd>
85         <dt>Naam contactpersoon</dt>
86         <dd>De naam van de contactpersoon, vazal, bondgenoot of iets
87         dergelijks die je wil inzetten of gebruiken om je invloed voor
88         elkaar te krijgen. Veelal zijn dit personen uit je eigen
89         achtergrond.  Bij voorkeur geen namen gebruiken van spelers of
90         NPC's, dit is beter om binnen het spel te regelen.</dd>
91         <dt>Samenvatting</dt>
92         <dd>Een korte samenvatting &amp; pakkende titel voor de invloed.
93         Bij voorkeur kort en beschrijvend &mdash; dit maakt het voor de
94         spelleiding gemakkelijker.</dd>
95         <dt>Omschrijving</dt><dd>Hierin komt het doel van de invloed en de
96         manier waarop dit doel door de contactperso(o)n(en) gaat worden
97         bereikt. Deze mag eventueel ook vervolgacties omvatten, maar maak
98         deze niet te lang en let op hoeveel tijd en moeite het een
99         contactpersoon gaat kosten; pas hier ook je plannen op aan.</dd>
100 </dl>
101
102 <h2>Waar moet ik op letten?</h2>
103
104 <ul>
105         <li>Vul het zo netjes en totaal mogelijk in. Contacten om zaken
106         gedaan te krijgen behandelen we ook als NPC's en hoe meer we
107         hebben, hoe beter we kunnen reffen.</li>
108         <li>Maximaal een enkele invloed per invloedenverzoek. Dit maakt het
109         behandelen ervan stukken gemakkelijker.</li>
110         <li>Tijdig doorgeven van invloeden, zeker diegenen die we kunnen
111         physreppen, zorgt voor de mogelijkheid van uitgebreider behandelen.
112         Met genoeg tijd physreppen we alles van overheidsrapporten tot
113         websites en het is des te cooler als je met een mooie prop het spel
114         in kan.</li>
115         <li>Hou rekening met je contactpersoon. Als bijvoorbeeld een Vazal
116         met een 9 tot 5 baan continu op klusjes wordt gestuurd zal hij
117         problemen krijgen met ziekteverzuim, of de AIVD kan vragen gaan
118         stellen als hij voor de derde maand achtereen probeert een Categorie
119         I wapenvergunning te verkrijgen.</li>
120         <li>Stuur in geval van twijfel altijd even een mailtje naar
121         <a href="mailto:lextalionis@evolution-events.nl">de spelleiding</a>
122         met je vragen. Dan beantwoorden we de vraag zo snel mogelijk.</li>
123 </ul>
124
125 <h2>En wat nu?</h2>
126
127 <p>Wanneer een invloed eenmaal is ingediend zal een email de spelleiding
128 hiervan op de hoogte stellen en gaan we ermee aan de slag. Doorgaans is
129 er een deadline van invloeden voor het evenement, zowel om in te leveren
130 als wanneer de resultaten verwacht kunnen worden &mdash; vaak sturen we
131 het resultaat van de invloed al veel eerder terug. De spelleiding zal de
132 invloed doornemen en we reffen het resultaat / consequenties aan de hand
133 van factoren zoals het plan van aanpak, de contactperso(o)n(en) en
134 eventuele huidige politieke situaties en vermelden dit in de
135 invloed.</p>
136
137 <p>Het is voor jullie en ons mogelijk om een invloed van commentaar te
138 voorzien. Je kunt commentaar toevoegen als je nog iets wilt
139 verduidelijken of wijzigen. Als wij nog vragen hebben zullen we die ook
140 commentaar toevoegen, je krijgt hiervan een mailtje.</p>
141
142 <p>We zijn doorgaans erg soepel wat betreft invloeden en het regelen van
143 zaken &mdash; neem initiatief en het wordt beloond; hoewel we uitgaan van een
144 goede dosis gezond verstand zullen we in twijfelgevallen bijna altijd in
145 het voordeel van de speler beslissen. Wel houden we rekening met hoe
146 vaak of hoe veel een bepaald contact gebruikt wordt en wat ervan
147 gevraagd wordt: zo zal een vage kennis die al meerdere malen informatie
148 heeft doorgespeeld ook een keer vragen om een gunst terug, ook dit
149 verwerken we in de invloed.</p>
150
151 <h1>Enkele praktische voorbeelden</h1>
152
153 <p><i>Na een vernederende vechtpartij met Tanja Toreador en haar
154 haarspray-vlammenwerper is Ben Brujah iets tot rust gekomen. Hoewel hij
155 het heeft overleefd kan dat niet worden gezegd van zijn favoriete Dynamo
156 1999 T-shirt en "James Dean" leren jack en hij zint op wraak. Hoewel
157 Ben weet waar Tanja woont weet hij ook dat ze de lieveling is van Prins
158 Uli van Düsseldorf, die weer goede banden heeft met Prins Laurentia van
159 Haeften van Domein Dorestad. Directe actie is dus uit den boze...</i></p>
160 <p> Ben besluit zijn Vazal, Erica, op de zaak te zetten en haar de
161 woning van Tanja Toreador in de gaten te laten houden. Gelukkig is Erica
162 een student en kan ze zonder problemen een week de boel in de gaten
163 houden. De speler van Ben dient het volgende in.</p>
164 <dl>
165         <dt>Karakter</dt><dd>Ben Brujah</dd>
166         <dt>Naam contactpersoon</dt><dd>Erica ten Damme</dd>
167         <dt>Samenvatting</dt><dd>Tanja Toreador schaduwen</dd>
168         <dt>Omschrijving</dt><dd>Erica zal gedurende een week de woning van
169         Tanja Toreador in de gaten houden en alle in- en uitgaande personen
170         noteren voor zover mogelijk, met speciale nadruk op iets dat Tanja
171         erg belangrijk of mooi vindt. Als ze wordt ondekt dan is haar
172         opdracht te vluchten, mij op de hoogte te stellen via het
173         nood-telefoonnummer en tot nader order onder te duiken.</dd>
174 </dl>
175
176 <p><i>Ondertussen heeft Tanja het incident achter zich gezet nadat ze
177         het verhaal tegen al haar Toreador vriendjes en vriendinnetjes heeft
178         verteld en concentreert ze zich op het besturen van haar favoriete
179         uitgaansgelegenheid, die ze recent heeft gekocht. Ook komt een
180         vertegenwoordiger langs van mevrouw Rozendoorn, een gerespecteerd
181         mede-Toreador, over de mogelijk aankoop van een
182         tuin-ornament...</i></p>
183
184 Tanja ziet het standbeeld helemaal zitten en wil regelen dat in haar tot
185 nu toe vrij saaie en burgerlijke voortuin komt te staan. De speler van
186 Tanja dient het volgende in.
187
188 <dl>
189         <dt>Karakter</dt><dd>Tanja Toreador</dd>
190         <dt>Naam contactpersoon</dt><dd>Heidi</dd>
191         <dt>Samenvatting</dt><dd>Standbeeld overzetten</dd>
192         <dt>Omschrijving</dt><dd>maak Hfl 10.000,- over van het 'Stadsfonds'
193         naar mevrouw Rozendoorn via de gebruikelijke kanalen. Huur een
194         aantal mensen in om het standbeeld van de voortuin van mevrouw
195         Rozendoorn naar mijn eigen voortuin te verplaatsen.</dd>
196 </dl>
197
198 <p><i>Na dit alles zal de spelleiding de speler van Tanja berichten dat
199         het beeld ondertussen staat te pronken in haar voortuin, tot
200         absolute afschuw van haar overburen. Ook krijgt de speler van
201         mevrouw Rozendoorn door dat 10.000 gulden is overgemaakt naar haar
202         rekening. Als laatste krijgt de speler van Ben een mailtje dat Erica
203         vertelt dat er een aantal mensen zijn langsgeweest, zoals mevrouw
204         Rozendoorn, en dat Tanja een oerlelijk standbeeld in de voortuin
205         heeft laten zetten met een gedicht erop.</i></p>
206
207 <p><i>Op het Elysium hierna is natuurlijk alles koek en ei tussen Tanja
208         en Ben, die hun vijandigheden niet kunnen voortzetten onder het
209         waakzame oog van de Schout. Wel krijgt Ben hier en daar van zijn
210         mede-Brujah een aantal puntige opmerkingen over haarproducten en
211         pocht Tanja over het revolutionaire kunstwerk in haar voortuin. Ben
212         krijgt een idee.</i></p>
213
214 <p>Nadat de avond is afgelopen en hij poeslief afscheid heeft genomen
215 van alle aanwezigen dient de speler twee nieuwe invloeden in.</p>
216
217 <dl>
218         <dt>Karakter</dt><dd>Ben Brujah</dd>
219         <dt>Naam contactpersoon</dt><dd>Erica ten Damme</dd>
220         <dt>Samenvatting</dt><dd>Op vakantie</dd>
221         <dt>Omschrijving</dt><dd>Ben stuurt Erica als bedankje een midweekje
222         naar Barbedos in haar herfstvakantie. Het zal een cadeautje zijn van
223         haar 'suikeroom' en ze mag een vriend of vriendin meenemen.</dd>
224 </dl>
225
226 <dl>
227         <dt>Karakter</dt><dd>Ben Brujah</dd>
228         <dt>Naam contactpersoon</dt><dd>Steven Dukdalf van Vak F,
229         Supportersvereniging FC Dorestad</dd>
230         <dt>Samenvatting</dt><dd>Beeldje tippen</dd>
231         <dt>Omschrijving</dt><dd>Steven wordt door Ben gevraagd om met zijn
232         vriendjes het lelijke beeld in de rijke buurt om te duwen, als
233         betaling voor de ene keer dat Ben ze heeft geholpen met het kloppen
234         van de ADO supporters.</dd>
235 </dl>
236
237 <p><i>De spelleiding laat Ben weten dat Erica hem een kaartje heeft
238         gestuurd vanuit Barbedos en dat Steven is opgepakt door de politie
239         in verband met vandalisme &mdash; hij mocht de volgende ochtend weer naar
240         huis nadat hij zijn roes had uitgeslapen. Tanja Toreador ziet echter
241         tot haar schrik de volgende nacht dat haar volprezen beeld uit de
242         grond is gerukt en dat haar voortuin met bierblikjes en
243         scootersporen is bezaaid; een groep FC Dorestad F-siders hebben in
244         een dronken bui huisgehouden...</i></p>
245
246 <p><i>Enkele van de daders zijn gepakt, maar Tanja heeft al zo'n
247         vermoeden wie er echt achter zit, zeker nadat ze later op de nacht
248         de stomme grijns op Ben's gezicht ziet en het gegniffel van zijn
249         Brujah maten. Ze wil bijna opnieuw naar haar haarlak grijpen, maar
250         Ben is de favoriet van de Prins Stephan van Rossum van Domein
251         Rotterdam, die weer goede banden heeft met Prins Laurentia van
252         Haeften van Domein Dorestad.  Directe actie is dus uit den
253         boze...</i></p>
254
255 {% endblock %}